ترانه نویسی-متون ادبی-چگونه بنویسیم
چگونه بنویسیم
درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتون خوش آمدید...

____________________
دسته بندی

اخبار بلاگ

نوشته های شخص خودم

نوشته های دوستان

ترانه ها و متون زیبا

آموزشی

مطالب خواندنی

نرم افزار های کاربردی صدا

____________________
آرشیو

دی 1391

ارديبهشت 1391

بهمن 1390

دی 1390

____________________
مطالب اخیر

فروش ترانه و تکست
میکس مسترینگ با هزینه ی خوب
عاشقانه
نوروز تو راهه(ثمین باغچه بان)
آشنايي با دستگاه هاي موسيقي ايراني
Sonar
Atomix Virtual DJ
Cubase
Ableton Live
استودیو خانگی با کیفیت خوب ولی کم هزین
ملودی
بی تو مهتاب شبی
نیاز
بنویس
چند جمله ی زیبا
از چی بترسم؟
ترانه ی آهنگ (سراب رد پای تو)
گپی با اهل قلم(تا حدودی هم اهل موسیقی)

____________________
نویسنده

علی

____________________
لینک ها

taranesorayan-tabligh.loxblog.net

کیت اگزوز ریموت دار برقی

ارسال هوایی بار از چین

خرید از علی اکسپرس

____________________
لینک ها

تنهای شیطون

فروش تکست با هر قیمتی

only+love=alone

ترانه

لیلا

reza

این نیز بگذرد....

متن و ترجمه ی اشعار ایرانی و خارجی

دانلود پروژه رایگان ویژوال بیسیک NET.

nojavoona

love story

01melodi07

کیت اگزوز

زنون قوی

چراغ لیزری دوچرخه


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ترانه نویسی-متون ادبی-چگونه بنویسیم و آدرس taranesorayan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





____________________
امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 26
بازدید کل : 28550
تعداد مطالب : 18
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1

جمعه 22 ارديبهشت 1391برچسب:,

آشنايي با دستگاه هاي موسيقي ايراني

در تاريخ موسيقي ايراني دو نظام مختلف به چشم مي خورد. يکي نظام ادواري است که در آن همه آهنگ ها و به طور کلي موسيقي ايراني را شامل مجموعه هايي به نام ادوار مي دانستند و براي آنها قواعد و ساختار ويژه اي قائل بودند و ديگري نظام دستگاهي است که بعد از نظام ادواري بنيان گرفته و در هفت گروه به نام دستگاه قرار دارد. نظام ادواري ظاهرا تا سده 13 هجري (19 ميلادي) استمرار يافته و سپس جاي خود را به نظام دستگاهي داده است. نظام ادواري نظامي بود علمي و منطقي که زيرساز هنري استواري داشت و معلوم نيست چه دليل و انگيزه اي موجب تغيير آن شده است. بهترين و کامل ترين اثري که مي تواند نظام ادواري را توجيه و تفسير کند، کتاب الادوار صفي الدين ارموي است. دستگاه ايراني هم رديف راگاي هندي يا مقام در موسيقي ترکي - عربي است و در غرب به مد ترجمه مي شود; اما هيچ يک از آنها مفهوم درست يک دستگاه را نمي رساند. شرايط زندگي در دوران معاصر، اجراهاي کوتاه تر و مختصرتر را اقتضا مي کند و اجراهاي دراز مدتي که درگذشته از خواننده و نوازنده، انتظار مي رفت وجود ندارد. لذا دستگاه هاي مطول قرن نوزده به تدريج مختصرتر عرضه مي شوند. نخستين کتابي که درآن نظام دستگاهي به تصريح ديده مي شود، بحورالالحان فرصت شيرازي تاليف محمدنصير حسيني ملقب به فرصته الدوله است که درسال 1339 ه.ق درگذشت. تغيير نظام ادواري به نظام دستگاهي در موسيقي ايراني بايد در فاصله سال هاي 1278 تا 1322 يا به عبارت ديگر در اواخر سده سيزدهم تا حدود نيمه سده چهاردهم هجري صورت گرفته باشد. اين دوره مطابق با دوران قاجاريه، ناصرالدين شاه تا محمدعلي شاه است. تکوين يا بنيانگذاري رديف هفت دستگاه موسيقي ايراني را به خاندان علي اکبر فراهاني معروف به خاندان هنر نسبت داده اند. از آخرين افراد اين خاندان برادران شهنازي هستند که هر دو از نوازندگان طراز اول تار بشمار مي رفته اند. موسيقي سنتي ايران از تعدادي ملودي به نام «گوشه» تشکيل شده که هر يک بازگو کننده حالات خاصي است. گوشه ها بر مبناي همگوني و اشتراک حالات متوالي نت هايشان به مجموعه هايي دسته بندي مي شوند که به آنها دستگاه مي گويند. دستگاه به آوازي مي گويند که طرز بستن درجات گام و فواصل جز» آن به گام ديگري شبيه نباشد. هفت دستگاه موسيقي ايراني عبارتنداز: شور، همايون، چهارگاه، سه گاه، ماهور، نوا و راست پنجگاه. درمورد ترتيب دستگاه ها نظرات متفاوتي وجود دارد. اما اگر بخواهيم دستگاه ها را از جهت اهميت طبقه بندي کنيم، ترتيب زير به نظر صحيح مي رسد: شور، همايون، ماهور، چهارگاه، سه گاه، راست پنجگاه و نوا. در ميان اين دستگاه ها بعضي داراي گوشه هاي مفصل و زيادند و لذا اين دستگاه ها به بخش هاي کوچک تري تقسيم مي شوند که آنها را نغمه مي گويند. گوشه ها معمولا از چند نت تجاوز نمي کنند و داراي تقسيمات جز» نيستند. اگر موسيقي ايران را يک کشور فرض کنيم، دستگاه را به استان، نغمه را شهر و گوشه را به خانه مي توان تعبير کرد. در ميان دستگاه هاي موسيقي ايراني شور از همه بزرگتر است. مهمترين راه تشخيص دستگاه ها و آوازهاي موسيقي ايراني و لذت بردن از آنها، آموزش طولاني، علمي وحرفه اي اين نوع موسيقي است. تمرينات مکرر و اجراهاي گوناگون نيز به اين امر کمک مي کند. در اين صورت با شنيدن بخش کوتاهي از هر قطعه نوع دستگاه و يا گوشه آن مشخص خواهد بود. همچنين يادگرفتن ترانه ها و تصنيف هاي متوالي که در دستگاه و آوازهاي مختلف نوشته شده، راه ديگر تشخيص موسيقي ايراني است.

1 ) شور: شور از جهاتي مهمترين دستگاه موسيقي ايراني بشمار مي آيد. شور آوازي است که با ذوق مشرقي ها موافق و سهل و مورد پسند عمومي است; زيرا فواصل پرده هاي آن معمولا خيلي با هم فرق ندارند و اغلب نغمات طوايف و ايلات و عشاير در زمينه اين دستگاه است. آواز شور از جذبه و لطف خاصي برخوردار است که بسيار شاعرانه و دلفريب است. آواز شور ريشه عميقي در فرهنگ ايراني دارد که بيانگر تصوف و عرفان ايراني است. مقام شور شامل چهار آواز يا نغمه است که عبارتند از: ابوعطا، بيات ترک، افشاري و دشتي
- آواز يا نغمه ابوعطا: ابوعطا آوازي است که بين عامه مردم رواج فراوان دارد و از لطافت و زيبايي خاصي برخوردار است. گونه ها و گوشه هاي آواز ابوعطا عبارتند از: رامکلي، درآمد، سيخي، حجاز، بسته نگار، يقولون، چهارپاره، گبري، غم انگيز، گيلکي.
- آواز يا نغمه بيات ترک: آواز بيات ترک مانند ابوعطا مورد توجه عامه است. اين آواز حالت يکنواختي دارد. آواز بيات ترک عليرغم نامش صددرصد ايراني است; بيات ترک را پيش از اين بيات زند مي خوانده اند.
- آواز يا نغمه افشاري: افشاري، آواز متاثر کننده و دردناک است که سخن از درد و اندوه دروني دارد.
- آواز يا نغمه دشتي: دشتي از زيباترين متعلقات مقام شور به حساب مي آيد که آن را آواز چوپاني ناميده اند. اين آواز با آن که غم انگيز و دردناک است; درعين حال بسيار لطيف و ظريف است. احتمالا اصل اين نوع آواز متعلق به چوپان ناحيه دشتستان واقع در استان فارس مي باشد. امروزه اين آواز وسعت بيشتري يافته و در شمال ايران با تغيير شکل مختصري به نغمه گيلکي تغيير يافته است. اين آواز بين مردم گيلان رواج فراواني دارد.

2 ) همايون: دستگاه همايون شباهت بسيار به گام کوچک دارد. همايون يکي از بزرگترين دستگاه ها مي باشد که محبوبيت خاصي بين مردم ايران دارد. همايون آوازي است باشکوه و مجلل، آرام و درعين حال بسيار زيبا و دلفريب. برطبق قول مرحوم روح الله خالقي: «همايون ناصحي است مشفق و مهربان که با کمال شرم و آزرم با مستمعين خود مکالمه و درددل مي کند و با بياني شيوا چنان نصيحت مي کند و پند مي دهد که هيچ سخنران را اين مهارت و استادي نيست.» موسقيدانان ايراني عموما بيات اصفهان را اشتقاقي از دستگاه همايون مي دانند. همچنين بعضي موسيقيدانان بيات اصفهان را هم پايه با گام هارمونيک مينور در موسيقي غربي مي شناسند.
- بيات اصفهان: آواز بيات اصفهان از آوازهاي قديم ايراني است. آوازي جذاب و گيرا است که ريتمي بين شادي و غم دارد.

3 ) ماهور: ماهور طبيعي ترين گام و اساس موسيقي فرنگي است. ماهور آوازي است با وقار و ابهت و شوکت خاصي به شنونده القا مي کند و آهنگ ساز براي بيان شجاعت ها و دليري از اين آواز استفاده مي کند. ماهور چون قرين موسيقي فرنگي است، بين جوانان جايگاه خاصي دارد. اما در مجموع آواز ماهور طرب انگيز و شاد مي باشد.
4 ) چهارگاه: سه گاه و چهارگاه با يکديگر پيوستگي خاصي دارند. اين گونه رابطه بين هيچ دو دستگاه ديگر وجود ندارد. تمامي گوشه هاي سه گاه را مي توان در چهارگاه با تغيير مقام اجرا نمود. البته چهارگاه چند گوشه مخصوص به خود دارد که در سه گاه اجرا نمي شود. از طرفي مقام هاي اين دو دستگاه بقدري با يکديگر متفاوتند که مي توان گفت هيچ دو مقامي در موسيقي ايراني اين گونه باهم فرق ندارند. چهارگاه از نظر علمي مهمترين مقام موسيقي ايراني است. اين آواز نماينده جامع و کاملي از تمام حالات و صفات موسيقي ايراني است. بطوري که تمام صفات عالي و ممتاز گام هاي ايراني را مي توان در چهارگاه به طور يکجا پيدا کرد.

5 ) سه گاه: سه گاه از نغمه هاي قديم ايران بوده و نام آن در کتاب هاي تاريخ موسيقي ايراني نيز آمده است. آواز سه گاه ريشه کاملا ايراني دارد. البته سه گاه درميان ترک ها استعمال زيادي دارد و آنها درخواندن اين آواز مهارت زيادي دارند. اما فارسي زبان ها آن را طور ديگري مي خوانند. در هردو، آواز باحزن و اندوه و با تاثير و تالم بسيار همراه است.

6 ) راست پنجگاه: اين دستگاه در بين دستگاه ها از همه کمتر اجرا مي شود. بعضي موسيقيدان ها معتقدند که اين دستگاه به قصد تعليم بنا شده است. راست پنج گاه ترکيبي است از ساير مقام ها و در اين آواز مي توان به تمام مقام هاي ايراني وارد شد. از اين رو مي توان تمام احساساتي که در دستگاه هاي موسيقي ايراني است را با راست پنج گاه ايجاد نمود. راست پنج گاه آواز کاملي است; زيرا داراي تمام حالات و صفات آوازهاي ديگر نيز هست.

7 ) نوا: نوا از ديگر دستگاه هاي هفت گانه موسيقي ايراني است که آوازي است درحد اعتدال و آهنگي ملايم و متوسط دارد، نه زياد شاد و نه زياد حزن انگيز. نوا را آواز خوب گفته اند و معمولا درآخر مجلس مي نواختند. معمولا اشعار عارفانه مثل اشعار حافظ را براي نوا انتخاب مي کنند زيرا تاثير بسيار زيادي در شنونده ايجاد مي کند.

 

منبع: http://kava.ir/forum/forum_viewtopic_2529.html

شنبه 1 بهمن 1390برچسب:,

استودیو خانگی با کیفیت خوب ولی کم هزین

 

به نام خدا

 

 

 

خیلی خلاصه و مفید وسایل مورد نیاز برای یک استودیو خانگی ساده و خوب و کم هزینرو می نویسم:

 شما باید یه اتاق عایق صوتی داشته باشید که اتاق باکس نامیده میشه برای جلوگیری از حد اقل بر گشت صدا و البته ورود و خروج صدا.در غیر این صورت مستلزم به داشتن یه فیلتر صداهستید.(در استودیو های فوق حرفه ای از هر دو استفاده می کنند)

  وسایل استودیو شما عبارت اند از:

 1.کارت صدا(هسته ی اصلی کار شما)

 2.میکروفون(وسیله ی ضبط شما)

 3.کابل(رابط بین وسایل)

 4.هدفون پشت بسته(برای نظارت صدا و برای خواننده که صدای خودشو روی آهنگ تنظیم کنه)

 5.سیستم یا رایانه(که هسته ی استودیو شما یا همون کارت صداتون بهش متصل میشه)

 6.پاپ شیلد(بذارین جلو میکروفونتون تا آب دهن به دیافراگم میکروفون نرسه)

 7.یه پری آمپ هم تهیه کنید برا ضبط بهتر بد نیست.(قیمتشم خیلی زیاد نیست 70تومنیشم هست.)

 

 از این قسمت به بعد برای استودیو ضبط وکال خانگی نیاز جدی نیست.

 8.میکسر(برای استودیو های آهنگ سازی به کار میره.شما برای ضبط وکال حد اکثر به دو لاین نیاز دارید و بیشتر همون 1 لاین که همه ی کارت صداهای اکسترنال دارن.لازم به ذکره که میکسرا یک پری آمپم دارن روشون که میکسر های با کیفیت پایین پری آمپشونم به درد نمیخوره.)

 9.استودیو مانیتورینگ(به استودیو مانیتورینگ هم نیاز جدی نیست.چون شما می خواید کم خرج کنید و فضای آکوستیکی خوبی نمی تونید فراهم کنید و در این صورت استودیو مانیتورینگ تقریبا حکم بلندگوهای خونگی رو پیدا می کنه.)

 10.افکت ها(که اینو دیگه اصلا نیاز ندارید چون دستگاهاش خدا تومن پولشونه و در ضمن نرم افزاریشون هم هست اونم با چه کیفیت توپی.)

 این خلاصه ای از کم خرج ترین استودیو دنیا با کیفیتی تقریبا خوبه. حالا براتون قیمتاشو برآورد می کنم.

 میکروفون                300

 کارت صدا               300

 کابل                        50

 هدفون                     60  

  پری آمپ                200

 فیلتر صدا                300

 پاپ شیلد                 50

البته این قیمتا مال قبل گرون شدن دلاره و الان حداقل دو برابر شده

کامپیوترم که تو همه خونه ها خدارو شکر 1دونه دیگه هست اگه 4  5 تا نباشه.

 یعنی جمعن حسابتون میشده  1260هزار تومن که خیلی خوب بود البته خوب بود.ولی کارت صدا و میکروفونتونم

 حرفه ای میشه ولی شما هرچی بیشتر رو کارت صدا سرمایه گذاری کنید به نفعه.

 تذکر مهم:یه استودیو خوب همه چیش باید خوب باشه و با هم همخونی داشته باشه یعنی اینجوری بهتون بگم که اگه همه چیزتون خوب باشه اما برای مثال کابلاتون خوب نباشه بقیه وسایلم نمی تونن خودشونو به خوبی نشون بدن.

 اینم ساختن استودیو واسه کسایی که اول اول کارن.یعنی ساده تر از این میشه که باشه ولی کیفیت خوب نمیشه.

 بحث ما فعلا تمامه ولی اگه عجله واسه ساختن استودیو دارید میتونید برام پیام بذارید و شماره یا ایمیلتونو برام بفرستید.نظرم یادتون نره...

 پیروز باشید...

 

نوشته ی:مدیر




شنبه 1 بهمن 1390برچسب:,

ملودی

اینجا آموزشهایی ساده و صرفا برای آشنایی با Dance Ejay در 6 فصل واستون میذارم و امیدوارم که خوشتون بیاد.

 

آموزش نرم افزار 7Ejay encDa


فصل1


درس1


معرفی Dance EJay 

با استفاده از این نرم افزار می توانیم انواع آهنگها را بسادگی بسازیم افکت دهیم هم چنین نوع پخش آن را خود انتخاب کنیم بعد از وارد شدن به این نرم افزار صفحه ای ظاهر می شود که با انتخاب هر گزینه به آن بخش وارد می شویم . در بخش Help & Tutorials می توانیم اطلاعاتی از انواع قسمتها بدست آوریم . در بخش Song Arranger می توانیم انواع کلیپها را وارد کرده و آهنگ بسازیم . در بخش File Manager می توانیم آهنگها و کلیپها را Save و یا اجرا کنیم . در CD Burning می توانیم آهنگهای ساخته شده را روی CD رایت کنیم . در بخش Config & Options  می توانیم تنظیمات دلخواه را بر صدا و ویدئو و دیگر جزئیات اعمال کنیم . با استفاده از Web Link می توانیم به سایت این نرم افزار متصل شده و از آن استفاده کنیم و در آخر با انتخاب گزینه Exit To Desktop می توانیم از این برنامه خارج شده و به صفحه اصلی ویندوز وارد شویم .


درس2


    نمونه ای از یک پروژه

برای اجرای یک پروژه به قسمت File Manager رفته در پنجره سمت راست پروژه مورد نظر را انتخاب می کنیم . البته پروژه های ذخیره شده این برنامه با پسوند dj7 نمایش داده می شوند . پس از انتخاب آن کلید Load را کلیک می کنیم . سپس به قسمت Song Manager بروید . پروژه انتخابی در این قسمت نمایش داده می شود . برای پخش این پروژه بر روی Play که با نماد مثلث در جهت راست نمایش داده شده کلیک می کنیم .


 
فصل 2
 
درس1


آشنایی با محیط Sound Arranger

برای این که بتوانیم آهنگ بسازیم باید گزینه Sound Arranger را کلیک کنیم با کلیک آن وارد محیطی سیاه رنگ می شویم . در این قسمت می توانیم کلیپ وارد کرده ، حذف کرده و کپی کنیم . این قسمت Time Line می باشد در این قسمت می توانیم کلیپی را وارد کرده کپی و یا حذف کنیم . در این قسمت اگر کلیپها را به صورت افقی کنار هم و پشت سر هم قرار دهیم بعد از تمام شدن یک کلیپ ، کلیپ بعدی اجرا می شود ولی اگر کلیپها را به صورت عمودی قرار دهیم آهنگها در یک ستون عمودی ترکیب شده و پخش می شود . در قسمتهای پائین بخشهای مختلفی وجود دارد که توضیح آنها را جداگانه خواهیم گفت . در قسمت راست Zoom و Volume و در قسمت چپ Swng و Bpm و در قسمت وسط پائین نیز دکمه هایی برای پخش ، قطع و کلیپ بعدی و قبلی می باشد . بخشهای دیگری نیز وجود دارد که هر کدام را در قسمتهای جدا توضیح می دهیم . 

درس2


افزودن یک کلیپ

برای وارد کردن یک کلیپ در نرم افزار Dance E Jay در قسمت پایین چپ بر روی Sound Clip Archive کلیک می کنیم با انتخاب آن لیستهایی ظاهر می شود که می توانیم از بین آنها کلیپهایی را انتخاب کرده و به داخل Time Line بکشیم . برای این کار کلیپ مورد نظر را انتخاب می کنیم دکمه ماوس را پائین نگه داشته و حرکت می دهیم و به قسمت مورد نظر برده و رها می کنیم به این وسیله می توانیم کلیپ وارد این بخش بکنیم . اگر این روش را چندین بار با کلیپهای دیگر ادامه دهیم می توانیم یک آهنگ درست کنیم سعی کنید کلیپهای انتخابی را طوری برگزینید که از نظر آهنگ و آوا با هم جور باشند .


درس3


Pan Performance

این قسمت از برنامه جهت کنترل موقعیت استریو در صداها می باشد . پس از کلیک بر روی این قسمت نوارهای نازک آبی رنگی در صفحه نمایش داده می شود . در هر صدایی شما می توانید با کشیدن ماوس از بالا به پایین و یا از پایین به بالا صدا را در باندهای چپ و راست کم و زیاد کنید . پس از اتمام کار دوباره بر روی گزینه Pan Performance کلیک کنید تا نوارها از روی صفحه نمایش حذف شوند .


درس4


Volume Performance

با زدن دکمه Volume Performance ما می توانیم ولوم کلیپها را تعیین کنیم . بدین طریق که به محلی که می خواهیم صدا کم یا زیاد باشد می رویم ماوس را پایین نگه داشته و تا جایی که بخواهیم ادامه می دهیم وقتی به محل مورد نظر رسیدیم دکمه ماوس را رها می کنیم . همان طور که می بینید یک خط کج به وجود می آید در آن قسمت صدا کم یا زیاد شده است .


درس5


Bpm Slider

این قسمت که به صورت یک نوار ولومی در پایین برنامه نمایش داده شده برای تعیین سرعت پخش کلیپها به کار می رود .این نوار از اعداد بین (40 تا 600) درجه بندی شده و شما می توانید با کشیدن نوار به سمت چپ یا راست عدد مورد نظر خود را انتخاب کنید . سپس کلید Play را بزنید تا ببینید که کلیپ شما با چه سرعتی پخش می شود .


درس6


زوم کردن بر Time Line

در بعضی مواقع ما نیاز داریم تا Time Line را درشت تر از مقدار موجود ببینیم برای این کار بر روی قسمت زوم می رویم هر چه مقدار عددی آن بیشتر باشد زوم صفحه بزرگتر و هر چه مقدار عددی کوچکتر باشد زوم صفحه کوچک تر می باشد . این کار بیشتر برای ولوم دادن به هر کلیپ به کار می رود چون می توان این کار را با دقت بیشتری انجام داد .


درس7


Master Effects

ما می توانیم بر روی هر کلیپی تغییراتی اعمال کنیم یکی از این تغییرات افکت دادن می باشد ما با این کار می توانیم به یک کلیپ افکتهای زیبا و جالبی بدهیم برای این کار بر روی قسمت Master Effects میرویم با انتخاب آن قسمتی به صفحه اضافه می شود در این قسمت با کلیک فلش به سمت پائین لیستی باز می شود که می توانیم هر گونه افکت را به کلیپ بدهیم این افکتهای اصلی می باشد . ما می توانیم به یک کلیپ یک یا چند نوع افکت اعمال کنیم . با انتخاب فلشهایی که در قسمت Effect Type وجود دارد می توانیم نوع افکت وارده را تعیین کنیم هم چنین با زدن دکمه Toggle On / Off می توانیم آن افکت را خاموش یا روشن کنیم . حتی ما می توانیم اگر افکتی را انتخاب کردیم و بعد آن را نخواستیم با زدن فلش رو به پایین نوع افکتها را تغییر دهیم  به این افکتها حالت ساده گفته می شود و  به حالت قبل حالت پیشرفته گفته می شود .

فصل3


درس1


کپی یک کلیپ

در بعضی مواقع ما نیاز داریم از کلیپ در چند جای آهنگ استفاده کنیم در خیلی از نرم افزارها برای این کار از دکمه های Ctrl + C برای کپی استفاده و برای Paste دکمه های Ctrl + V را می زدیم ولی در این نرم افزار روش کپی کردن خیلی ساده می باشد . بدین طریق که روی کلیپ مورد نظر رفته دکمه ماوس را فشار داده و به جای دلخواه می رویم حال دکمه ماوس را رها می کنیم . همان طور که مشاهده می کنید یک نمونه از کلیپ به جای دیگر انتقال پیدا کرد .


درس2


Undo / redo 

در حین کار ممکن است ما کاری را بر روی کلیپی اعمال کنیم و بعد بدانیم آن کار اشتباه بوده است برای کار باید به عقب برگردیم برای این کار باید از فلشهایی که در این قسمت وجود دارد استفاده کنیم با زدن فلش Undo ما یک کار به عقب برمیگردیم و بازدن فلش Redo یک عمل به جلو می رویم . اگر خواستیم آهنگ درست شده پخش نشود می توانیم دکمه Mute که در قسمت پائین فلش هایUndo  و  redoاست استفاده کنیم .


درس3


انتقال یک کلیپ

برای انتقال یک کلیپ کافیست که بر روی کلیپ مورد نظر رفته و دکمه Ctrl را پائین نگه داریم سپس به قسمت مورد نظر در Time Line می رویم و کلیپ را در آن قرار می دهیم و دکمه Ctrl را رها می کنیم .


درس4


انتخاب کلیپها


برای انتخاب یک کلیپ باید روی آن رفته و کلیک کنیم با این کار آن کلیپ انتخاب می شود ولی اگر بخواهیم چند کلیپ را با هم انتخاب کنیم به منطقه ای که کلیپی در آن وجود ندارد می رویم کلید ماوس را پائین نگه داشته و به سمت منطقه انتهایی می رویم تا چند کلیپی را که می خواهیم انتخاب کنیم . در نقطه پایانی کلید ماوس را رها می کنیم همان طور که می بینید چندین کلیپ انتخاب شده است .


فصل4


درس1


نحوه ورود به Sound Clip Editor

جهت ورود به این قسمت از برنامه بر روی این قسمت کلیک می کنیم البته قبل از ورود باید Clip صدای مورد نظر را در حالت انتخاب قرار دهیم . نکته : اگر قبل از ورود به برنامه Sound Clip Editor هیچ صدایی در حالت انتخاب نباشد پنجره دیگری برای شما نمایش داده می شود که شما در آن گزینه های زیر را مشاهده می کنید این قسمتها را در قسمت کلیپهای صوتی توضیح می دهیم .


درس2


Sample Studio

این محیط جهت Edit یا انجام تغییراتی بر روی Sample استفاده می شود .
Fade in : برای استفاده از این فرمان کافیست قسمتی از نوار زمان مورد نظر را انتخاب کنیم  سپس بر روی گزینه  Fade in  کلیک کنیم این گزینه به شما این امکان را می دهد تا صدا را در لحظه شروع در قسمت انتخاب شده صفر کنید .
Fade Out : این کلید همان طور که از نامش پیداست در خلاف کلید Fade in  عمل می کند و به شما امکان می دهد که صدا را در لحظه پایان به صفر برسانید این فرمان برای پایان موسیقی استفاده می شود .
Delete : کاربرد این کلید برای پاک کردن قمستی از sample در Time Line می باشد .
Copy / Paste : این دو کلید برای کپی کردن و چسباندن قسمت انتخاب شده sample در Time Line می باشند برای این کار کافیست قسمت مرود نظر را انتخاب کرده و کلید کپی را بزنید سپس به منطقه دلخواه رفته و کلید Paste را بزنید کپی قسمت مورد نظر در آن جا قرار دارد .
Trim : این کلید به شما این قابلیت را می دهد تا بر روی Time Line  در هر قسمت تعیین شده Zoom کنید با این کار می توانیم جزئیات بیشتری را مشاهده کنیم .
Mix : این قسمت به کاربر این امکان را می دهد تا قسمتی از Sample مورد نظر را در کلیپ خود ذخیره کند و آن را از مقیاس 0 تا 100 درصد بر روی قسمتی دیگر ترکیب کند . برای این کار قسمت مورد نظر را از روی Time Line انتخاب می کنیم  سپس کلید Copy را بزنید برای مشاهده قسمت انتخاب شده کلید Show Clip Board را بزنید . حال برای ترکیب قسمت انتخاب شده با قسمتی دیگر کافیست قسمتی دیگر را روی نوار زمان به حالت انتخاب در آورید و کلید Mix را بزنید دو قسمت انتخاب شده با هم ترکیب می شوند برای تعیین میزان ترکیب آنها می توان از نواری که در مقابل کلید Mix قرار دارد استفاده کنید .
Volume : در مقابل این کلید نوار کوچکی مشاهده می شود که از 0 تا 200 درجه بندی شده بعد از انتخاب قسمتی از نوار زمان برای افزایش یا کافش صدای آن عددی را از بین 0 تا 200 انتخاب می کنیم سپس کلید Volume را می زنید .
Time Stretch :
Mono / Stereo : همان طور که از نامش مشخص است برای تک یا دو بانده شدن نوار Time Line استفاده می شود .
Swap L/R : این کلید زمانی فعال می شود که صدا در حالت استریو باشد برای تعیین بخش صدا از باند سمت راست یا چپ استفاده می شود .
Nor Mouse : این کلید برای نتظیم شدن قسمت انتخاب شده به حالت نرمال می باشد . بعد از کلیک بر روی این قسمت منطقه مورد نظر به حالت نرمال تغییر می کند .
Invert : این کلید جهت بر عکس کردن نوار زمان استفاده می شود در این قسمت بعد از انتخاب قسمت مورد نظر در Time Line با کلیک بر روی گزینه Invert نوار زمان در راستای عمودی بر عکس می شود .
Reverse : این کلید جهت بر عکس کردن نوار زمان در راستای افقی استفاده می شود در قسمت sample Studio شما قادر به وارد کردن صدا یا به اصطلاح Sample از CD صوتی ، Line in و یا Micro Phone می باشید و در ضمن از دو قسمت  Line in و میکروفون قادر به ضبط صدا هم می باشید و در آخر برای ذخیره تغییرات در این بخش بر روی کلید Save Sample To Palette کلیک می کنیم Sample مورد نظر در  Palette Sample ذخیره می شود .


فصل5


درس1


نحوه ارتباط dance با فایلهای دیگر

جهت استفاده از هر sample در برنامه باید اول آن sample را در پنجره Sample Palette قرار دهیم برای این منظور کافیست در قسمت File Manager در پنجره Sample Palette فایل مورد نظر را اضافه کنیم . با دو بار کلید روی آن آهنگ مورد نظر در Song Arranger وارد می شود .


درس2


نحوه استفاده از Sample در sample Studio

برای استفاده از Sample ها در قسمت sample Studio باید به قسمت File Manager در منوی بالا برویم سپس از لیستهای موجود Sample مورد نظر را انتخاب کرده و با دو بار کلیک بر روی آن Sample مورد نظر به قسمت  Palette Sample اضافه می شود . سپس به قسمت sample Studio باز می گردیم حالا برای این که Sample انتخابی را روی Time line مشاهده کنیم دکمه Load Sample در بالای پنجره Time Line را انتخاب کرده و از لیست آن Sample را کلیک می کنیم با این کار sample به پنجره Time Line اضافه می شود .


درس3


نحوه استفاده Sample ها در Loop Player

جهت استفاده sample ها در Loop Player کافیست که به منوی Sound Clip Editor رفته و در پنجره ای که در گوشه تصویر باز شده گزینه sample Loop Player را انتخاب کنیم . پنجره جدیدی باز می شود البته قبل از شروع این مرحله می بایست در قسمت File Manager ، sample مورد نظر خود را در Sample Palette  انتخاب کرده سپس مراحل بعدی را انجام دهیم . برای Load کردن sample مورد نظر در این برنامه کافیست گزینه Load Sample را که در گوشه پنجره قرار دارد انتخاب کنید . سپس sample هایی را که انتخاب شده در  Palette Sample در این قسمت نمایش داده می شوند یکی از آنها را انتخاب کرده سپس دوباره کلید Sample  Load را انتخاب می کنیم . این پنجره دارای قابلیتهایی همچون Fade in یا Fade Out و یا دیگر گزینه ها ی می باشد که در بخش Sample Studio آنها را توضیح داده ایم . 


درس4


نحوه استفاده sample  ها در Drum Machine

جهت ورود به این قسمت به منوی Sound Clip Editor می رویم البته هیچ آهنگی در حالت انتخاب نباشد . در پنجره جدید Drum Machine را انتخاب کنید در بالای این پنجره دقیقا در وسط کلیدی وجود دارد که با نمای یک مثلث رو به پائین مشخص شده است روی آن کلیک کنید تا حفاظ پنجره برداشته شود . در پنجره جدید در سمت سمت راست دو مثلث در مخالف جهت یکدیگر را مشاهده می کنید . یکی از مثلثها را آن قدر بزنید تا در پنجره کوچک بالایش کلمه
نشان داده شود حال هر صدایی را که در قسمت File Manager در پنجره Sample Palette اضافه شده باشد در جعبه زیر مثلثها نمایش داده می شود . حال می توانید از آن استفاده کنید .


درس5


نحوه استفاده از نتظیمات ذخیره شده

جهت استفاده از تنظیمات ذخیره شده کافیست در پنجره File Manager فایل ذخیره شده را پیدا کرده سپس آن را به حالت انتخاب در آورده و بعد بر روی گزینه Load کلیک می کنیم فایل ذخیره شده را می توان در قسمت Song Arranger استفاده کرد .


درس6


نحوه استفاده از آهنگها

جهت Load  یا save کردن آهنگها در قسمت  Manager File می توانید از کار را انجام دهید . برای save کردن می توانید بعد از اتمام پروره بر روی گزینه save کلیک کنید البته جهت نام گذاری فایل بر روی خانه کوچکی که در گوشه بالا سمت راست قرار دارد می توانید کلیک کنید . گزینه پیش فرض Un Titled Song می باشد . متن قبلی را پاک کنید . متن جدید خود را تایپ کنید برای Load کردن فایل مورد نظر در همین قسمت فایل مورد نظر را پیدا کرده و برای Load کردن کافیست روی گزینه  Load کلیک کنید .


درس7


نحوه استفاده از کلیپهای صوتی

جهت وارد کردن فایلهای صوتی دیگر به این برنامه کافیست به File Manager رفته سپس بر روی sample Palette که در بالای نوار سمت چپ مشاهده می کنید کلیک کرده سپس در پنجره سمت راست صدای مورد نظر خود را انتخاب کنید برای انتخاب هر صدا کافیست روی آن دو بار کلیک کنید تا به جعبه Sample Palette اضافه شود . حال به قسمت Song Arranger رفته بر روی گزینه Song Clip Archive کلیک کنید این گزینه در نوار پائین صفحه سمت چپ قرار دارد پنجره کوچکی باز می شود حال گزینه Palette را کلیک کنید در قسمت سمت راست صداهای اضافه شده را مشاهده می کنید .


فصل6


درس1


نحوه ساخت CD صوتی

برای این کار در نوار ابزار بالا به قسمت CD Burner رفته سپس پنجره ای باز می شود . در پنجره سمت راست فایل صوتی مورد نظر را انتخاب کرده سپس به سمت پنجره Track Listing می فرستیم بعد از اتمام انتخابها گزینه Burn CD را می زنیم . البته انجام این گزینه CD خام باید در رایتر باشد .


درس2


تنظیمات Dance E Jay 7

جهت تنظیمات این برنامه کافیست بر روی نوار ابزار بالا روی گزینه ای که با نماد چرخ دنده مشخص شده کلیک کنید . سپس پنجره ای برای شما نمایش می یابد . در پنجره Audio تنظیمات صدایی این برنامه قابل مشاهده است . در گزینه Sound Card می توانید کاست صوتی مورد نظر خود را معرفی کنید . در گزینه Capture Card شما یک حالت ورودی صدا را می توانید انتخاب کنید که این گزینه ورودی به صورت عمودی می باشد . در قسمت بعدی که CD Drive می باشد می توانیم درایو سی دی رام یا رایتر را مشخص کنید و هم چنین با تنظیم قسمتهای دیگر از قبیل میکروفون و غیره می توانید به صدای دلخواه برسید . در قسمت Video و در گزینه Screen Resolution شما می توانید Resolution برنامه را تعیین کنید . در قسمت Color Quality می توانید 16 یا 32 بیتی بودن بخشهای برنامه را تعیین کنید . در پنجره Short Cuts شما می توانید برای هر عملی در برنامه یک میانبر بسازید . برای این کار کافیست در پنجره مقابل هر قسمت کلیک کرده و بعد از نمایش Press New Key شما می توانید هر کدام از کلیدهای کیبورد را فشار داده تا در قسمت میانبر ها ذخیره شود . در بخش InterFace شما می توانید در بخشهای مختلف آن حد واسط را انتخاب کنید . برای ذخیره تغییرات روی گزینه Accept کلیک کنید و در آخر برای بازگرداندن تنظیمان به حالت اول گزینه Default را انتخاب کنید .